Een moreel dilemma in het onderwijs dat je niet loslaat? Coaching en handvatten voor schoolleiders.

Soms weet ook ik het even niet En dat is precies waarom ik dit doe

Mijn eigen ervaring met klem zitten tussen protocol en gevoel is mijn drijfveer voor coaching schoolleiders. Ik help je omdat ik weet hoe eenzaam het kan zijn als schoolleider in het basisonderwijs.

Mijn naam is Antoinette Smit en ik ben de oprichter van Praktisch Met Lef. Mijn focus ligt op moreel leiderschap in onderwijs.

Voor mij gaat moreel leiderschap over het navigeren in dat complexe web van relaties: de zorg voor een kind, de verwachtingen van ouders, de dynamiek in je team, de koers van de school, de belangen van bestuur en overheid én de maatschappelijke opinie. Het is het kunnen handelen in dat krachtenveld, met verantwoordelijkheid voor iedereen.

Het gaat erom dat schoolleiders in hun rol staande blijven, ook als waarden botsen en druk vanuit meerdere kanten op hen afkomt.

Mijn drive? Schoolleiders zoals jij de ademruimte geven om te doen waar je voor bent gegaan: het verschil maken voor kinderen en je team. Zónder jezelf daarin voorbij te lopen.

Mijn expertise ligt in morele dilemma's en leiderschap in het onderwijs. Door mijn specialisatie zorgethiek in onderwijs help ik schoolleiders bij complexe besluitvorming. Coaching helpt schoolleiders om stevige keuzes te maken die goed zijn voor kinderen, team en school.

Antoinette Smit – Praktisch Met Lef, kennisplatform voor schoolleiders PO bij morele vragen
Antoinette Smit – Praktisch Met Lef, kennisplatform voor schoolleiders PO bij morele vragen

Foto: Suzanne Blanchard Fotografie

Mijn verhaal

Die verontwaardigde blikken van mijn team na een moeilijk besluit... Ik ken ze maar al te goed. Als schoolleider sta je er vaak alleen voor. Je neemt een besluit waarvan je weet dat het juist is – zoals die tijdelijk geschorste leerling voor de veiligheid van iedereen – maar de twijfel en de complexiteit kun je niet zomaar even delen in de teamkamer.

Je voelsprieten staan 24/7 aan. Alle indrukken, meningen en verwachtingen komen binnen. En ergens daartussen moet jij je weg vinden, je eigen kompas blijven volgen. Dat kan ontzettend eenzaam zijn. Juist in deze momenten van morele dilemma's blijkt goed leiderschap in onderwijs zo belangrijk.

Mijn aanpak: concreet, persoonlijk en afgestemd op jou

Mijn aanpak is uniek omdat ik twee werelden combineer: 15 jaar in het bedrijfsleven en 15 jaar in het onderwijs. Ik kom dus niet met abstracte modellen of onderwijs-jargon. Wel met een scherpe, praktische blik die ik vertaal naar jouw school

De kern van mijn aanpak is zorgethiek in onderwijs. Dat klinkt misschien zwaar, maar het is eigenlijk heel simpel. Het stelt steeds één cruciale vraag: "Wat is goede zorg, precies hier en nu, in deze situatie, voor deze mensen? Deze benadering van zorgethiek in onderwijs helpt schoolleiders bij morele besluitvorming. Mijn begeleiding draait om moreel leiderschap in onderwijs: samen kijken naar wat recht doet aan kinderen, team en jezelf. Meer over wat zorgethiek inhoudt, lees je in de veelgestelde vragen.

In de praktijk betekent dit: geen abstracte modellen, maar een concrete methode. We zoeken niet naar hét perfecte antwoord – dat bestaat vaak niet. We zoeken naar jouw antwoord, dat recht doet aan de situatie, aan je team, aan de leerlingen en aan je morele kompas. We onderzoeken welke waarden onder druk staan en hoe je daar, midden in de waan van de dag, weloverwogen keuzes in kunt maken.

Zo ontstaat er weer plezier in leiderschap, omdat je handelen in lijn ligt met wie jij bent. Mijn werkvormen voor morele reflectie in het onderwijs helpen je hierbij.

Mijn kwalificaties & netwerk

Mijn aanpak is niet alleen gevoed door eigen ervaring, maar ook door een stevige theoretische basis en actieve deelname aan het professionele netwerk.

Master Zorgethiek & Beleid: Afgerond aan de Universiteit voor Humanistiek in 2023. Deze studie biedt de theoretische diepgang voor mijn praktische aanpak.

Lid van het NEON: Ik ben aangesloten bij het Netwerk Ethiekondersteuning Nederland (NEON). Dit lidmaatschap zorgt ervoor dat ik op de hoogte blijf van de laatste inzichten en werkvormen en draag bij aan de professionalisering van ethiekondersteuning.

Binnenkort KvK-geregistreerd: Praktisch met Lef is momenteel in oprichting en zal binnenkort officieel geregistreerd staan bij de Kamer van Koophandel.

Logo Universiteit voor Humanistiek
Logo Universiteit voor Humanistiek
Logo NEON, Netwerk Ethiekondersteuning Nederland
Logo NEON, Netwerk Ethiekondersteuning Nederland
Logo Kamer van Koophandel (KvK)
Logo Kamer van Koophandel (KvK)

Wat het je oplevert

Geen snelle oplossingen, maar wel échte vooruitgang. Dit is wat schoolleiders na een traject bij me meenemen:

☑️ Rust in je hoofd: De kwestie die bleef knagen, krijgt een plek. Je krijgt helderheid over waarom een besluit zo complex voelde (vaak omdat er simpelweg waarden botsen).

🧭 Een moreel kompas (dat weer werkt): Je leert technieken en krijgt handreikingen waarmee je zelf weer richting kunt bepalen bij volgende dilemma's, specifiek voor moreel leiderschap in onderwijs.

👥 De moed om het gesprek aan te gaan: Je verlaat mijn praktijk niet met een pasklaar stappenplan, maar wél met het lef en de woorden om de lastige gesprekken – met je team, ouders of bestuur – wél aan te gaan, mét behoud van de menselijke maat. Je wordt een sparringpartner voor jezelf.

Samenwerken

Mijn aanpak is direct en eerlijk. Ik ben die ervaren collega in de gang die de vragen stelt die jij jezelf misschien niet hardop durft te stellen. Samen zetten we de knop om, van piekeren naar perspectief. Als coach voor schoolleiders help ik bij morele dilemma's en keuzes in moreel leiderschap onderwijs.

Past mijn manier van werken bij jou? Ik geloof in de kracht van een goed gesprek zonder verplichtingen

Laten we het er gewoon eens over hebben. Vraag een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan via het contactformulier, of verbindt met mij via LinkedIn.