Een moreel dilemma in het onderwijs dat je niet loslaat? Coaching en handvatten voor schoolleiders.

Lege directeurskamer als metafoor voor twijfel en reflectie voor schoolleiders
Lege directeurskamer als metafoor voor twijfel en reflectie voor schoolleiders

De Directeurskamer

Een blog voor schoolleiders over twijfel zonder oordeel

Zit je als schoolleider in het basisonderwijs weleens klem in een moreel dilemma dat team, ouders, leerlingen of je geweten raakt? Je bent niet de enige. Dit hoort bij leiderschap in onderwijs. De Directeurskamer is een plek zonder protocollen, maar wél met sparring om regie te pakken en verschil te maken.

Daarom startte ik De Directeurskamer

Twijfel hoort bij het leiderschap in het onderwijs. Als directeur sta je altijd ‘aan’. Alle indrukken, meningen en spanningen komen binnen. Je hebt je voelsprieten constant uitstaan. Soms lukt het alleen als je kunt zeggen: “Ik weet het nu even niet.”

Toen ik een leerling moest schorsen vanwege grensoverschrijdend gedrag, voelde ik dat het de juiste beslissing was. Toch bleef de twijfel: doe ik genoeg voor iedereen – de leerling, de ouders, de leraar? Dat kon ik op dat moment nergens kwijt.

Daarom begon ik deze wekelijkse blog: om ruimte te bieden voor twijfel, reflectie en uitwisseling met collega-schoolleiders. Geen standaardantwoorden, wel een plek om dilemma’s te delen en regie te houden over je eigen keuzes.

Herken je dit? Heb je een kwestie die maar door je hoofd blijft gaan? Stuur me een bericht. Ik neem het – volledig anoniem en eerst in overleg – mee in een volgend artikel. Laat je morele vraagstuk niet onopgelost; zoek begeleiding door het te delen.

Deel jouw dilemma

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Mis geen nieuwe blogpost, elke week direct in je inbox.