Voor schoolleiders PO: gratis e-book 📥 Praktisch met Lef Wijzer
Praktische werkvormen voor morele reflectie, direct toepasbaar in jouw praktijk.
Maak beleid dat écht past bij jullie school
Voorkom dat beleid een papieren tijger blijft: mooi op papier, maar niet uitvoerbaar in de praktijk. Met deze praktische ethische reflectievragen krijg jij én je team grip op wat écht werkt, zonder dat het extra werkdruk oplevert.
Doel
Deze vragen helpen je bij het begin van een beleidsproces stil te staan bij wat eerlijk, haalbaar en effectief is, zodat je beleid maakt dat werkt in de praktijk.
Wanneer en hoe gebruik je ze
Gebruik de vragen bij de start van een beleidsproces of bij het evalueren van bestaand beleid om stil te staan bij impact, rechtvaardigheid en haalbaarheid. Niet als zware exercitie, maar als hulpmiddel dat richting geeft, zodat teamleden en andere betrokkenen weten wat er speelt en hoe zij kunnen bijdragen.
Je kunt de vragen alleen beantwoorden, met een collega, tijdens een MR-vergadering of in een teamoverleg. Kies de setting die past bij het beleidsvraagstuk en de betrokkenen.


Zo werkt het
Je hoeft niet álle vragen of stappen te doorlopen – kies gewoon wat past bij jullie situatie. Begin klein, dat levert vaak al veel op.
Kies 3 tot 5 vragen die relevant zijn voor jouw onderwerp.
Schrijf de kern van het beleidsidee in één zin op het whiteboard.
Stel één vraag tegelijk, laat iedereen eerst 2 minuten in stilte nadenken.
Verzamel de antwoorden zonder oordeel.
Gebruik de inzichten om het beleid direct bij te sturen of te evalueren.
Het gaat niet om perfecte antwoorden. Het gaat erom dat je samen even stilstaat bij de impact voordat je verder gaat.
1. Waarom doen we dit en voor wie?
Wat hopen we écht op te lossen? Bijvoorbeeld: welk probleem ervaren de kinderen of het team?
Voor wie maken we dit beleid eigenlijk? Denk aan: kinderen, ouders, team, bestuur of externe verplichtingen.
Van wie horen we de stem nog niet? Welke afhankelijke relaties (bijv. leraar-kind, school-ouder) raakt dit beleid en zijn álle stemmen daarin gehoord?
Extra tip: Hoe merk je dat het beleid werkt? Wat zie je concreet in de klas, bij ouders of in het team?


2. Hoe werkt het in de praktijk?
Hoe ziet dit beleid er concreet uit in het dagelijkse werk van de leerkracht of begeleider?
Welke extra handelingen of geregel vraagt dit van het team? Is dat haalbaar?
Wat gebeurt er als een kind, ouder of collega niet volgt wat afgesproken is? Zijn er negatieve gevolgen?
Extra tip: Wat doen we als dit beleid niet werkt zoals we hoopten? Waar kunnen we de knop omzetten?


3. Welke gevolgen zien we?
Welke groep leerlingen, collega’s of ouders profiteert het meest van dit beleid?
Worden bestaande kwetsbaarheden versterkt of ontstaan er nieuwe? Wie dreigt buiten dit beleid te vallen?
Welk onbedoeld effect over het hoofd zien we misschien? Bijvoorbeeld: stigma, extra administratie, of minder professionele ruimte.


4. Past dit bij wie wij zijn – en waar wij als school voor staan?
Hoe ziet dit beleid er concreet uit in het dagelijkse werk van de leerkracht of begeleider?
Welke extra handelingen of geregel vraagt dit van het team? Is dat haalbaar?
Wat gebeurt er als een kind, ouder of collega niet volgt wat afgesproken is? Zijn er negatieve gevolgen?
Extra tip: Wat doen we als dit beleid niet werkt zoals we hoopten? Waar kunnen we de knop omzetten?


5. Zijn er andere opties?
Wat is het eenvoudigste dat we kunnen doen dat toch helpt? Bijvoorbeeld: een licht, flexibel protocol kan beter werken dan een zwaar beleidsstuk.
Kunnen we dit eerst kleinschalig uitproberen? Waar en met wie?
Extra tip: Welke keuzes helpen het team lucht en ademruimte te houden, zodat de werkdruk niet te hoog wordt?
Extra tip: Hoe en met wie evalueren we het beleid na invoering? Wanneer weten we dat aanpassing nodig is?


Voorbeeld: armoedebeleid
Waarom: We willen dat elk kind mee kan doen, van schoolreisjes tot clubs, zonder dat financiële drempels in de weg staan.
Wie: Kinderen uit gezinnen met minder geld, hun ouders, en het team dat dit begeleidt. Daarbij kijken we ook naar de relaties die geraakt worden: zijn de stemmen van kinderen, ouders en parttimers voldoende gehoord?
Hoe: Extra gesprekken met ouders of aanvragen van ondersteuning kunnen een flinke klus zijn. We kijken wat dit van het team vraagt en of het haalbaar is.
Gevolgen: Het voordeel ligt bij kinderen die anders buiten de boot vallen. Risico’s zijn schaamte bij ouders, onbedoeld stigma voor kinderen en extra werkdruk voor het team. Zo kijken we ook of bestaande kwetsbaarheden worden versterkt of dat iemand buiten de zorgrelatie dreigt te vallen.
Morele afweging: Gelijkwaardigheid wordt gediend, maar eigenaarschap van ouders kan in spanning komen. Voelt dit beleid zorgzaam? Beschermt en versterkt het de relaties en het vertrouwen in de schoolgemeenschap?
Alternatieven: Begin klein: test bijvoorbeeld één activiteit. Of werk samen met een stichting, zodat het team niet alles zelf hoeft te regelen. We kiezen opties die ruimte laten voor professionele afweging en aandacht voor relaties.
Deze aanpak werkt net zo goed bij andere thema’s, zoals werkdruk of inclusie. Juist bij dit soort onderwerpen helpt het om vooraf een paar vragen te stellen: wat lossen we echt op, en wat betekent dit voor het team en de kinderen?


Aan de slag & evalueren
Of het nu gaat om armoede, werkdruk of inclusie: deze vragen geven houvast om beleid concreet, eerlijk en haalbaar te maken.
Focus op stappen die écht verschil maken, zonder dat het een zware beleidsmachine wordt.
Denk vooraf na hoe en met wie je het beleid na invoering wilt evalueren: wie observeert, wie geeft feedback en hoe vaak? Zo wordt reflectie onderdeel van het proces, niet alleen van de start.
Praktische tip: Probeer bij je volgende teamoverleg één vraag uit deze lijst en kijk wat het doet. Meer hoeft niet – één vraag kan al verschil maken. Zo klein, zo haalbaar, en toch effectief.


Wil je dit samen toepassen op jouw school?
Wil je dit proces samen doorlopen bij een lastig beleidsstuk, zoals inclusie, en bekijken hoe je keuzes ethisch én praktisch kunt maken?
Plan een vrijblijvend 20-minuten gesprek. Samen onderzoeken we hoe je regie houdt over het beleid, haalbare stappen zet en je team effectief betrekt.
© 2025 Praktisch Met Lef
Hoe het werkt